9 tips om uitstellen te stoppen

Tip 1: Weet eerst wat je allemaal aan het uitstellen bent
Maak om deze paar uur een lijstje met wat je allemaal aan het uitstellen bent. Heb hiervoor een herinnering in je telefoon staan. Heb je een to do list of prioriteitenlijst? Daar staan de dingen op die je aan het uitstellen bent. Of brainstorm er gewoon 10 min. over. Door gewoon te noteren wat je aan het uitstellen bent, ga je in de meeste gevallen al vanzelf nadenken waarom je die dingen eigenlijk laat wachten op dit moment. Zie tip 2.

Tip 2: Stel jezelf de vraag: waarom ben ik aan het uitstellen?
Stel jezelf de vraag: waarom ben ik aan het uitstellen? Of: waarom ben ik deze taak aan het uitstellen? Als je de onderliggende oorzaak kent, is het veel makkelijker om een passende oplossing te vinden. Een paar veel voorkomende redenen om uit te stellen zijn:

  • Luiheid, gemakzuchtig;
  • Tekort aan energie, futloos;
  • Een tekort aan motivatie;
  • Negatieve gedachten;
  • Negatieve gevoelens;
  • Geen duidelijke takenlijst / prioriteitenlijst;
  • Vermoeidheid of slaperigheid;
  • Niet weten hoe je de taak moet doen;
  • De taak is vervelend om te doen of saai;
  • De taak is te groot, te complex, te overweldigend;

Als je de precieze redenen kent, kan je veel beter de juiste oplossing erbij zoeken.

Tip 3: Breek de taak in kleine stukken
Als je een grote of complexe taak hebt en je daardoor het gevoel hebt dat je vast zit. Of onder de indruk bent van de hoeveelheid werk. Of op een andere manier opkijkt tegen de taak, breek de taak dan op in kleinere stappen, die je wel kan doen.

Tip 4: Gebruik de two-minute rule, five-minute rule of ten minute rule
Ga 2, 5 of 10 minuten met de taak aan de slag. En kijk daarna hoe je je voelt. Voel je je daarna nog steeds niet OK om verder te gaan met de taak, ga dan nogmaals 2, 5 of 10 minuten aan de slag. Als het goed is, verbreek je na een tijdje je weerstand en is het geen probleem om verder door te zetten.

Tip 5: Zet lekkere muziek op
Wat lekkere muziek is, verschilt van persoon tot persoon. Maar zet een track op die jou een energieke impuls geeft om aan de slag te gaan, dan kom je uit de uitstelmodus.

Tip 6: Schakel alles uit of blokkeer alles, wat voor afleiding zorgt
Denk aan internet, e-mail, social media, bepaalde websites, smartphones, etc. Alles wat voor afleiding zorgt of kan zorgen, moet je uitzetten of blokkeren. Gedachten en gevoelens kunnen ook voor afleiding zorgen, dus zet die op papier i.p.v. ernaar te handelen.

Tip 7: Leer te prioriteren
Kies er niet voor om eerst alle kleine taken te doen of alleen de dingen te doen waar je zin in hebt. Doe juist wat je moet doen. De taak die van het grootste belang is op dit specifieke moment, moet als eerst gebeuren. Stop met het uitstellen daarmee.

Tip 8: Stop negatieve gedachten
Negatieve gedachten kunnen er makkelijk voor zorgen dat je iets gaat uitstellen. Zolang je in een negatieve modus zit, is het ontzettend moeilijk om het uitstellen te stoppen. Maak dus meer positieve gedachten aan om de situatie te doorbreken en te beginnen met de taak. Gebruik eventueel CBT om andere gedachten te ontwikkelen. Hier is een gratis worksheet: https://www.getselfhelp.co.uk/docs/ThoughtRecordSheet7.pdf. Gebruik de vragen in dit document (ze staan onderaan de PDF) om tot betere gedachten te komen. Als er geen duidelijke, negatieve gedachten bij je aanwezig zijn maar toch niet doet wat je moet doen, dan is de reden van het uitstelgedrag eerder afleiding of luiheid (of gemakzucht).

Tip 9: Doe 2 taken tegelijkertijd
Doe iets wat je minder leuk vind om te doen, maar wel moet gebeuren en combineer dit met een taak die je wél graag zou willen doen.


Gebruikte bronnen:

  • mijn eigen ervaring;
  • https://www.verywellmind.com/overcoming-chronic-procrastination-20390;

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *