Categorieën
Productiviteit

Ik ben lui, wat nu?

Tip 1: Achterhaal wat de echte oorzaak is van je luiheid

Wanneer je lui bent, moet je even een stap terug nemen en nagaan wat de daadwerkelijke oorzaak is dat je niet aan de slag wilt gaan. Net zoals elk probleem, kent ook luiheid een onderliggende oorzaak. Luiheid is het gevolg van iets. Wat dat is, daar ligt het daadwerkelijke probleem alsmede de oplossing. Het kan echt van alles zijn. Je kan bijvoorbeeld lui zijn door:

  • Gemakzuchtigheid (kiezen voor de makkelijkste optie of comfort, bijv. in bed blijven liggen i.p.v. aan de slag gaan);
  • Een gebrek aan inspiratie of het gevoel hebben dat je vast zit;
  • Jezelf bedolven voelen onder de hoeveelheid werk die je moet doen;
  • Geen goede reden hebben om op te staan en/of actief te worden;
  • Het lekker vinden in de situatie waar je nu in zit, het naar je zin hebben in de huidige situatie;
  • Gewoon geen moeite willen doen voor wat dan ook;
  • Vol negatieve gedachten zitten of negatieve gevoelens hebben;
  • Even een dip hebben waardoor je liever in bed blijft liggen;
  • Een recente gebeurtenis;
  • Te weinig energie of te moe om op te staan. Sloom zijn, futloos, flauw, energieloos (dit is meer vermoeidheid en een energietekort hebben dan gemakzucht!)
  • Geen zin hebben (hoewel dit meer een motivatieprobleem is dan luiheid);

Focus op wat het échte probleem is. Wat is de échte oorzaak van het luie gedrag? Zoek naar het exacte, onderliggende probleem of detail. Het vinden van een oorzaak is de enige manier om een probleem op te lossen. Kijk vervolgens naar welke kleine stappen je kan nemen om het probleem op te lossen.

De oplossing voor lui zijn is afhankelijk van de oorzaak van je luiheid. Pas als je de oorzaak kent, kan je op zoek naar de oplossingen die bij dat probleem horen. Voorbeeld: is vermoeidheid de reden van inactief zijn, dan moet je uitrusten. Is gebrek aan inspiratie de reden, dan moet je jezelf in een omgeving of situatie plaatsen waar je geïnspireerd wordt. Enzovoort, enzovoort.

Tip 2: Stel wat doelen die de moeite waard zijn om te bereiken

Stel doelen die je heel graag wil bereiken. Kijk bijvoorbeeld naar je interesses. Wat zou je willen bereiken met je interesses? Of kijk naar je persoonlijke eigenschappen: waar heb je talent voor? En wat zou je daarmee willen bereiken? En met je hobby’s? Is er iets wat je graag zou willen bereiken of hebben wanneer je kijkt naar andere mensen? Waar verlang je allemaal naar, wat zou je allemaal willen wensen, waar droom je van? Houd eventueel een logboek bij over de taken die je daarvoor moet gaan doen. Met wat kleine aantekeningen / bullets over wat je heeft geholpen en wat tegenzat bij het behalen van je doelen. En probeer die informatie te gebruiken om verder te komen. Hoewel je nog steeds voor je doelen zal moeten blijven vechten, helpt het bovenstaande wel om de energie te beginnen te voelen om ermee aan de slag te gaan! Check ook tip 8.

Tip 3: Bekijk je prioriteitenlijst en orden deze meerdere keren per dag

Nog geen prioriteitenlijst, maak er dan eentje. Prioriteer alle doelen die je hebt en taken waarvan je weet dat ze moeten gebeuren, op basis van hoe belangrijk ze zijn. Een prioriteitenlijst is ongeveer hetzelfde als een takenlijst. To do list.

Tip 4: Heb iets of verzin iets om naar uit te kijken

Plan iets leuks, waar je echt zin in hebt, voor later vandaag. En zie dat als een beloning voor het harde werk wat je vandaag gaat verrichten.

Tip 5: Heb goede redenen om actief te worden (of op te staan)

Een tekort aan motivatie is een veel voorkomende oorzaak van lui zijn. Misschien zie je op tegen een grote stapel werk. Of vind je de taken die je moet doen niet leuk. Of je hebt last van negatieve gevoelens in het algemeen of over de dag die op je te wachten staat. Misschien heb je helemaal geen specifieke reden waarom de motivatie ontbreekt of waarom je lui bent.

De vraag is: wat te doen? Noteer voor jezelf redenen om te stoppen met lui zijn en in actie te komen. Wat zijn goede redenen om te gaan doen wat je moet doen? Of welke redenen kan je bedenken om in ieder geval te beginnen aan iets i.p.v. in bed te blijven liggen of inactief te zijn? Stel doelen of bekijk de doelen die je hebt. Of ga aan de slag met één van je interesses. Wanneer je bezig bent met je interesses is het veel gemakkelijker om de luiheid te doorbreken. Er ontstaat dan makkelijker motivatie.

  • Kijk naar je interesses: waarmee zou je aan de slag kunnen gaan? Je interesses zijn één van de sleutels tot motivatie;
  • Zin in iets hebben is een fantastische oplossing om luiheid gedag te zeggen. Waar heb je nou écht zin in op dit moment, wat zou je het liefst willen nu of vandaag?
  • Stel doelen die ervoor zorgen dat je aan de slag gaat. Of bekijk / herhaal wat je doelen zijn;
  • Denk na hoe de taak die je moet doen, helpt aan het behalen van het ‘hogere doel’ wat je hebt;
  • Noteer per taak zoveel mogelijk redenen waarom ze moeten gebeuren;
  • Denk na hoe je stappen vooruit kan zetten in de taken die je moet gaan doen. Hoe kan je zorgen voor iets meer vooruitgang?

Check ook tip 8.

Tip 6: Zet negatieve gedachten om in positieve gedachten

Ontwikkel positieve gedachten. Helpende gedachten. Gedachten die ervoor zorgen dat je in actie komt i.p.v. in de oneindige negatieve cirkel te blijven zitten waarin je ronddraait. Gedachten die kunnen helpen tegen luiheid is:

  • Waar heb ik wél zin in? (begin daarmee! De rest volgt daarna wel)
  • Hoe kom ik nu 1 stap vooruit?
  • Wat is de kleinst mogelijke stap die ik kan nemen?
  • Hoe kan ik 5% actiever worden dan ik nu ben?
  • Wat kan ik wél alvast doen?
  • Kan ik iets doen wat slechts 2 min. duurt om alvast een begin te maken?
  • Als er nu 1 handeling is die ik alvast zou kunnen doen, welke zou dat dan zijn? (hoeft nog niet te maken hebben met de taak die je moet doen);

Maak je negatieve gedachten, positief. Dan ga je jezelf minder flauw voelen. Noteer de gedachten die je hebt, zet er een ‘maar’ achter en plak er een positief aspect tegenaan: “ik heb nu helemaal geen zin in […], maar als ik 3 min. doorbijt, dan is de kop er af en zie ik dan wel verder” (dit is een voorbeeld, probeer zelf van negatief naar positief te gaan).

Tip 7: Stop met uitstellen, volg mijn tips

Je bent lui. De kans is groot dat je nu dus ook aan het uitstellen bent. Je doet de taken die je nu moet doen, nu niet en verschuift ze daarmee dus automatisch naar een later moment. Wees je ervan bewust dat je nu aan het uitstellen bent en probeer deze cirkel te doorbreken nu direct. Gebruik mijn tips om uitstellen te stoppen. Lees ook tip 8. Prima geschikt voor luilakken.

Tip 8: Kijk om je heen en zoek minitaken die je kan doen zoals een prop in de prullenbak gooien

Kijk om je heen en zoek naar kleine handelingen die je direct kan uitvoeren. Denk aan een prop in de prullenbak gooien, een wasje in de wasmachine zetten, de verwarming aan zetten, een broek strijken, een bekertje water halen, vitamines slikken, etc.

En als je nou toch bezig bent, luilak, en het gaat lekker, probeer dan door te gaan met het uitvoeren van zulke taken. Misschien kan je de vuile borden van gisteren naar het aanrecht brengen? Of iets anders kleins? Het beëindigen van je inactiviteit zorgt er voor dat je weer actief wordt. Denk aan echt kleine, simpele dingen.

De volgende tips helpen vooral bij lui in bed liggen:

    • Maak je bed op. Sta op om je bed op te maken;
    • Haal alvast iets uit de koelkast voor het ontbijt (of de avondmaaltijd) straks;
    • Ga even naar de WC, dan ben je in ieder geval alvast opgestaan;
    • Doe alvast even de waterkoker aan voor een kop thee of koffie straks;
    • Doe alvast even de verwarming aan om het huis op te warmen;
    • Eet wat zodat je meer energie krijgt. Het gevoel van lui zijn kan ook in de werkelijkheid een tekort aan energie betekenen;

Denk eraan: je bent vast niet te lui voor werkelijk elke taak die je kan doen. Er zullen altijd taken zijn waar je geen probleem mee hebt. Vind uit welke dingen dat zijn, zodat die kunnen dienen als een soort katalysator voor het uitvoeren van de taken die je daadwerkelijk moet doen. Luiwammes!

Meer tips om luiheid te stoppen:

    • Doe iets kleins. Pak het strijkijzer, pak een broek en begin met strijken. Na 5 min. heb je de puf om nog iets anders te doen. Je bent in ieder geval uit de luie modus gestapt;
    • Welke andere taken kan je doen om alvast actief te worden?
    • Orden even 2 min. lang je prioriteitenlijst zodat je scherp krijgt wat je moet doen;
    • Denk na wat de eerstvolgende stap is die je kan nemen om aan een taak op je prioriteitenlijst te werken. Moet je bijvoorbeeld een belastingaangifte invullen, kijk dan wat de eerstvolgende vraag is die je moet beantwoorden en denk na hoe je tot het antwoord komt;
    • Kan je misschien iets ordenen? Misschien je bureau of een deel van de woning?
    • Vind iets kleins wat je kan doen en ook echt graag wilt doen, dan onderneem je actie en kom je direct van het luieren af;

Tip 9: Luister / kijk naar video’s van bekendheden die je motiveren

Heb je rolmodellen of favoriete personen? Van welke beroemde personen, nationaal en internationaal, kijk je graag video’s? Laad jezelf even op, gooi het flauwe gevoel uit je lichaam door jezelf even een paar video’s van hen te gunnen. En daardoor een boost te ervaren die je uit je luie situatie knikkert.

Tip 10: Blijf jezelf eraan herinneren waarom het belangrijk is om aan de slag te gaan

Kijk naar je doelen en taken en naar de redenen waarom je deze moet of wilt behalen. Denk bijvoorbeeld na over de gevolgen waarmee je te maken krijgt wanneer je ze niet doet. Of maak een overzicht van hoe de situatie zou zijn als je niet doet wat er moet gebeuren en hoe de situatie zou zijn als je wel doet wat er moet gebeuren. Maak desnoods een spreadsheet met een vergelijking:

  • Wat gebeurt er de rest van de dag wanneer je lui blijft en wat is de situatie morgenochtend dan?
  • Wat gebeurt er de rest van de dag wanneer je in actie komt en wat is de situatie morgenochtend dan?

Je stapt eerder uit je luie situatie wanneer je je beseft wat het ‘kost’ als je nog langer inactief blijft. Bekijk ook tip 8 en tip 12.

Tip 11: Stel jezelf de vraag: wat zou er gebeuren als …

  • Wat zou er precies gebeuren als je nu zou beginnen met iets doen?
  • Wat zou er gebeuren als je nu precies gaat doen wat je zou moeten doen i.p.v. nog langer tijd te verspillen?
  • Wat zou er gebeuren als je nu een kop thee gaat maken;
  • Wat zou er gebeuren als je nu [kies een mini-taak die je in 2 min. kan uitvoeren];

Tip 12: Houd een lijst bij van je (week / jaar) doelen, verlangens en redenen waarom je daar wilt komen

Luiheid kan je bestrijden door constant een duidelijke lijst in gedachten te hebben van de doelen die je wilt behalen. En zet dit lijstje ook op papier. Dat houd je focus scherp en houd je energiek. En zorg voor herinneringen bijvoorbeeld in je telefoon, zodat je je doelen niet vergeet. Paar vragen om jezelf te stellen:

  • Wat zouden de gevolgen zijn van het nog langer uitstellen van dit doel?
  • Ben ik misschien te perfectionistisch en kan ik niet beter gaan focussen op simpelweg mijn best doen i.p.v. streven naar perfectie? (je kan altijd nog een stapje beter, focus op steeds een stapjes beter in plaats van in 1x helemaal perfect);
  • Kan ik misschien het doel of probleem op een andere manier benaderen dan ik nu doe, dus op een andere manier proberen vooruit te komen;

Bij het behalen van een doel of vinden van oplossingen is het van het grootste belang om te zorgen voor reminders. Als je doelen of oplossingen uit het oog verliest, volgt gemakkelijk luiheid of een motivatietekort. Je zoekt dan ook makkelijker de afleiding op.

Herinner jezelf continu aan de redenen waarom je het probleem wilt oplossen of het doel wilt bereiken. Stel doelen voor deze dag, doelen voor deze week, doelen voor deze maand en doelen voor dit jaar. En noteer per doel zoveel mogelijk redenen waarom je deze doelen wilt behalen.

Tip 13: Denk na wat je vandaag en deze week moet doen

En noteer hoe je daar nu – en de komende dagen, stap voor stap, vooruitgang in kan gaan boeken. Brainstorm wat je allemaal aan de taak kan gaan doen. En stop het luie gedrag door met een kleine stap te beginnen.

Tip 14: Lees je lijst met redenen zodra je je lui voelt

Zorg dat je een duidelijke lijst of spreadsheet hebt met zoveel mogelijk redenen voor de dingen die je allemaal wilt bereiken. En lees deze redenen zodra je jezelf te lui voelt om iets te doen. Liefst zelfs meerdere malen per dag.

Tip 15: Focus echt op de kleinste stappen die je kan nemen

Hoe kleiner de stappen zijn die je moet doen, hoe lager de weerstand en hoe makkelijker de taken te doen zijn. Zoek actief naar kleine stappen die je kan doen om een doel te behalen of een taak te doen, in plaats van lui te blijven zijn. “The answer is to trust in the power of small”.

Tip 16. Doe eerst iets waar je wél zin in hebt

Waar heb je wél zin in, doe dat eerst. Dat zorgt voor motivatie en het haalt je alvast uit de luie situatie. Daarna heb je vast meer zin om de dingen te doen die je daadwerkelijk moet doen.

Lees meer tips om jezelf uit de luie situatie te halen

  • Maak een mindmap over je doelen of over de dingen die je vandaag of in de toekomst wilt bereiken. Map uit wat er nodig is om daar te komen. Visueel zien waar je staat en wat je moet doen, kan een prima oplossing zijn tegen lui zijn;
  • Houd een logboek of dagboek bij en maak wat notities;
  • Bedenk een visie voor de toekomst en noteer die. En begin er snel naartoe te werken. Heb heel helder voor ogen waar je graag naartoe wilt werken en ook de noteer de redenen waarom;

Vraag & antwoord

Hoe kan ik ijzersterke redenen vinden om uit bed te komen?

Antwoord: focus op de dingen die je graag zou willen doen. Niet de dingen die je nu moet doen. Doe eerst iets wat je nu echt wil doen. Iets waar je zin in hebt. Bijvoorbeeld iets kijken. Kijk bijvoorbeeld naar je favoriete TV programma. Dan kom je in ieder geval in een andere situatie te zitten dan in de luie situatie. Het is nog steeds een vorm van uitstellen, maar je bent in ieder geval een aanpassing aan de situatie aan het doorvoeren. En vanuit een andere situatie is het soms makkelijker om aan het ‘werk’ te gaan. En vervolgens rol je vanuit die positie rustig naar datgene wat je moet gaan doen.

Wat moet ik doen om mezelf te motiveren wat te gaan doen?

Antwoord: begin met je interesses. Ga eerst aan de slag met je interesses. En beweeg vanuit die toestand rustig naar datgene wat je moet doen. Je taken van vandaag. Neem daarbij wel echt de kleinst mogelijke stappen vooruit, zodat je motivatie niet op het 0-niveau terechtkomt, doordat je opkijkt tegen de taak die je moet doen.

Tips om te onthouden bij luiheid

  1. Actie verandert alles. Echt alles. Vanaf het moment dat je actie onderneemt, ontwikkelen zich doorgaans positieve gedachten en die zorgen ervoor dat je door wilt blijven gaan. Of in ieder geval, dat het goed voelt om bezig te zijn. Dag luiheid!;
  2. Afwisseling aanbrengen werkt zeer goed tegen luiheid. Kies een taak die je vandaag graag wilt doen en een taak die je moet doen en probeer daar beiden aan te werken;
  3. Stel eventueel een beloning in het vooruitzicht die je krijgt bij het voltooien van elke kleine stap;

Gebruikte bronnen:

https://www.wikihow.com/Not-Be-Lazy;
https://www.wikihow.com/Overcome-Laziness;
Eigen ervaringen;

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *