Ik ben lui, wat nu?

Tip 1: Achterhaal wat de echte oorzaak is van je luiheid

Wanneer je lui bent, moet je even een stap terug nemen en nagaan wat de daadwerkelijke oorzaak is dat je niet aan de slag wilt gaan. Net zoals elk probleem, kent ook luiheid een onderliggende oorzaak. Luiheid is het gevolg van iets. Wat dat is, daar ligt het daadwerkelijke probleem alsmede de oplossing. Het kan echt van alles zijn. Je kan bijvoorbeeld lui zijn door:

  • Gemakzuchtigheid (kiezen voor de makkelijkste optie of comfort, bijv. in bed blijven liggen i.p.v. aan de slag gaan);
  • Een gebrek aan inspiratie of het gevoel hebben dat je vast zit;
  • Jezelf bedolven voelen onder de hoeveelheid werk die je moet doen;
  • Geen goede reden hebben om op te staan en/of actief te worden;
  • Het lekker vinden in de situatie waar je nu in zit, het naar je zin hebben in de huidige situatie;
  • Gewoon geen moeite willen doen voor wat dan ook;
  • Vol negatieve gedachten zitten of negatieve gevoelens hebben;
  • Even een dip hebben waardoor je liever in bed blijft liggen;
  • Een recente gebeurtenis;
  • Te weinig energie of te moe om op te staan. Sloom zijn, futloos, flauw, energieloos (dit is meer vermoeidheid en een energietekort hebben dan gemakzucht!)
  • Geen zin hebben (hoewel dit meer een motivatieprobleem is dan luiheid);

Focus op wat het échte probleem is. Wat is de échte oorzaak van het luie gedrag? Zoek naar het exacte, onderliggende probleem of detail. Het vinden van een oorzaak is de enige manier om een probleem op te lossen. Kijk vervolgens naar welke kleine stappen je kan nemen om het probleem op te lossen.

De oplossing voor lui zijn is afhankelijk van de oorzaak van je luiheid. Pas als je de oorzaak kent, kan je op zoek naar de oplossingen die bij dat probleem horen. Voorbeeld: is vermoeidheid de reden van inactief zijn, dan moet je uitrusten. Is gebrek aan inspiratie de reden, dan moet je jezelf in een omgeving of situatie plaatsen waar je geïnspireerd wordt. Enzovoort, enzovoort.

Tip 2: Stel wat doelen die de moeite waard zijn om te bereiken

Stel doelen die je heel graag wil bereiken. Kijk bijvoorbeeld naar je interesses. Wat zou je willen bereiken met je interesses? Of kijk naar je persoonlijke eigenschappen: waar heb je talent voor? En wat zou je daarmee willen bereiken? En met je hobby’s? Is er iets wat je graag zou willen bereiken of hebben wanneer je kijkt naar andere mensen? Waar verlang je allemaal naar, wat zou je allemaal willen wensen, waar droom je van? Houd eventueel een logboek bij over de taken die je daarvoor moet gaan doen. Met wat kleine aantekeningen / bullets over wat je heeft geholpen en wat tegenzat bij het behalen van je doelen. En probeer die informatie te gebruiken om verder te komen. Hoewel je nog steeds voor je doelen zal moeten blijven vechten, helpt het bovenstaande wel om de energie te beginnen te voelen om ermee aan de slag te gaan! Check ook tip 8.

“Ik ben lui, wat nu?” verder lezen

9 tips om uitstellen te stoppen

Tip 1: Weet eerst wat je allemaal aan het uitstellen bent
Maak om deze paar uur een lijstje met wat je allemaal aan het uitstellen bent. Heb hiervoor een herinnering in je telefoon staan. Heb je een to do list of prioriteitenlijst? Daar staan de dingen op die je aan het uitstellen bent. Of brainstorm er gewoon 10 min. over. Door gewoon te noteren wat je aan het uitstellen bent, ga je in de meeste gevallen al vanzelf nadenken waarom je die dingen eigenlijk laat wachten op dit moment. Zie tip 2.

Tip 2: Stel jezelf de vraag: waarom ben ik aan het uitstellen?
Stel jezelf de vraag: waarom ben ik aan het uitstellen? Of: waarom ben ik deze taak aan het uitstellen? Als je de onderliggende oorzaak kent, is het veel makkelijker om een passende oplossing te vinden. Een paar veel voorkomende redenen om uit te stellen zijn:

“9 tips om uitstellen te stoppen” verder lezen

Hello world!

Welcome to WordPress. This is your first post. Edit or delete it, then start writing!